چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 180650

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به نبود اعتبار کافی برای مبارزه با بیماری تب مالت گفت: معضل پرورش و خرید و فروش دام در حاشیه شهر خرم آباد طی سال‌های گذشته به عنوان یک مشکل جدی و عامل بیماری تب مالت بوده که متاسفانه تاکنون برطرف نشده است و ادامه این روند تهدید جدی برای سلامت مردم خواهد بود.

رشد ۹۳ درصدی بیماری تب مالت در لرستان

سلامت نیوز:مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به نبود اعتبار کافی برای مبارزه با بیماری تب مالت گفت: معضل پرورش و خرید و فروش دام در حاشیه شهر خرم آباد طی سال‌های گذشته به عنوان یک مشکل جدی و عامل بیماری تب مالت بوده که متاسفانه تاکنون برطرف نشده است و ادامه این روند تهدید جدی برای سلامت مردم خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا،محمدساکی،  گفت: با بررسی گزارش‌ها و آمار مبتلایان به بیماری‌های واگیر عفونی در سال ۹۱، علت ۸۹ درصد موارد ابتلا، تماس مستقیم فرد با دام و ۱۱ درصد نیز استفاده از فرآورده‌های دامی بوده است.



مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دریافتی، بیماری تب مالت از سال ۸۹ تا ۹۲ در لرستان بیش از ۹۳ درصد رشد داشته است و میزان ابتلا به این بیماری به ترتیب در شهرهای الیگورز، خرم آباد، بروجرد، نورآباد و کوهدشت مشاهده می‌شود، گفت: ۸۹ درصد علت ابتلا به این بیماری در استان به دلیل تماس بسیار نزدیک دام با انسان از دوران کودکی تا سالمندی، تداوم روش‌های دامپروری و عادات غذایی سنتی، شناسنامه‌دار نبودن دام و عدم بیمه دام‌ها است، که در واقع این موارد اصلیترین دلایل انتشار و بروز بیماری تب مالت در لرستان هستند.

 

وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۹۵ درصد از جمعیت دامی استان نیز به صورت سنتی نگهداری می‌شوند اگر فکری برای مهار این بیماری نشود در آینده خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سلامت مردم وارد می‌کند؛ از طرفی با وجود بالا بودن آمار تب مالت در لرستان اما اعتبار کافی برای مقابله با این بیماری موجود نیست.

 

ساکی، با اشاره به هزینه‌های اقتصادی بیماری تب مالت با تاکید بر معضل پرورش و خرید و فروش دام در حاشیه شهر خرم آباد افزود: این مهم طی سال‌های گذشته به عنوان یک مشکل جدی بوده که متاسفانه تاکنون برطرف نشده است و ادامه این روند تهدید جدی برای سلامت مردم خواهد بود.


کمبود پزشکان متخصص عفونی از مشکلات پیش روی سلامت استان لرستان

وی نبود پزشکان متخصص عفونی در زمینه تب مالت را از دیگر مشکلات پیش روی سلامت استان دانست و افزود: با توجه به ارتباط مناطق شهری و روستایی استان، ابتلا به این بیماری در برخی موارد به صورت خوشه‌ای و خانوادگی مشاهده می‌شود.


مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: همچنین در رابطه با جمعیت کوچ‌رو استان درباره این بیماری غفلت شده و اکنون پیشگیری از ابتلا به تب مالت در عشایر بسیار سخت است.


ساکی گفت: استان لرستان در رابطه با شیوع این بیماری جزء ۴ استان اول کشور است و بیشتر بین مردان و در سنین بین ۱۱ تا ۴۰ سال شیوع پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha